עזר ויצמן (1924-2005)

הנשיא השביעי של מדינת ישראל, בין השנים 1993-2000.

עזר ויצמן נולד בתל אביב ליחיאל ויהודית ויצמן תושבי עכו בשנת 1924, וגדל בעכו ובחיפה. אביו, יחיאל (חיליק) ויצמן, היה פעיל ציוני ואגרונום, שהיה אחראי מטעם ממשלת המנדט, על ייעור הרי הכרמל וכן אחיו של נשיאה הראשון של מדינת ישראל, חיים ויצמן. אמו של ויצמן, יהודית, הייתה בת למשפחת הירשפלד, ממייסדי ראשון לציון. עזר נקרא על שם סבו מצד אביו, עוזר. בילדותו גדל בבית שענייני השעה היו נדונים בו, ושימשו כרקע להתפתחותו האישית.

בעודו ילד פגש ויצמן בצ'ארלס אורד וינגייט. בספטמבר 1938, בזמן המרד הערבי הגדול, נפצעו הוא ואביו כשמכוניתם התהפכה, לאחר שנורו לעברם יריות בכביש תל אביב – חיפה, סמוך לבית ליד. כנער מתבגר בשנות המנדט הבריטי, רצה לתרום למאמץ הלאומי. בגיל 17, בשנת 1941 עבר קורס מ"כים בג'וערה מטעם ארגון ההגנה.

ויצמן החל את דרכו הצבאית בארגון ההגנה, בהמשך התנדב לצבא הבריטי, במהלך מלחמת העולם השנייה והפך לטייס בחיל האוויר המלכותי, הוא הוצב בהודו ובמצרים. לאחר מלחמת העולם השנייה, הצטרף לאצ"ל ובהמשך שב לארגון ההגנה, כטייס בשירות האוויר, ממנו צמח חיל האוויר הישראלי, שלימים היה ויצמן מפקדו השישי. בתפקידו הבא שימש כראש אג"ם, והיה מאדריכלי הניצחון במלחמת ששת הימים.

לאחר שחרורו, החל את דרכו הפוליטית בתנועת "הליכוד", מטעמה נבחר לכנסת התשיעית וכיהן כחבר הכנסת וכשר הביטחון. בהמשך חל מפנה בעמדותיו, והוא הקים את מפלגת המרכז "יחד", שמטעמה שימש כשר בלי תיק בממשלת האחדות, ואיתה התאחד עם ה"מערך".

ב-1992 פרש מהכנסת, ולאחר שנה נבחר לכהן כנשיא המדינה.

ב-1998, נבחר לכהונה שנייה אך לאחר זמן מה, התפרסם כי קיבל כספים מאיש עסקים. היועץ המשפטי לממשלה קבע אז כי יש בכך "אי תקינות". דברים אלה והביקורת הציבורית שנלוותה להם, הביאו להתפטרותו מהנשיאות ולפרישתו מן החיים הציבוריים בשנת 2000.

 

הזווית האישית שלי:
עזר ויצמן ייצג שני הפכים באיש אחד.
מצד אחד הצבר המחוספס, הלוחם, בעל העבר המכובד ורב ההישגים. ומצד שני איש שנוטה לפלוט דברים לא תקינים פוליטית ואף לפעול בכוחניות עד כדי שחיתות.
הדואליות הזו באיש של גיבור ונבל הייתה מרתקת בעיניי.

תאריך יצירה29.07.22
טכניקהצריבה בחום על לביד ליבנה בגימור לאכה שקופה.